نوشته جداگانه

گاهنامه انتظار شماره ۷

اَلْحَمْدُالِلّهُ وَ سَّلامُ عَلی عِبادِهِ الَذینَ اصْطَفی

بهتر است بعد از چند شماره پرداختن به عقاید ، افکار ،تاریخ و ظهوربهائیان با اینکه هنوز  بحث های زیادی ناتمام مانده و در آینده به آنها خواهیم پرداخت اینک گذری بر کتابهای تاریخی داشته باشیم و ببینیم بهائیان در دوره ی پهلوی چه می کردند . اوج به قدرت رسیدن بهائیان همزمان بود با به قدرت رسیدن امیر عباس هویدا در تاریخ ۷/۱۱/۱۳۴۳و تکیه زدن بر صندلی نخست وزیری ایران  به مدت  ۱۳ سال.

هویدا و بهائیت:

در دوران صدارت هویدا تعلق او به بهائیت شهرت وسیع یافت و ابقاء این نخست وزیر‍‍‍‍‍ که از نظر احساسات مذهبی مردم به شدت منفور بود، عمق بی اعتنایی شاه را به افکار عمومی نشان می داد. در زمینه ی ارتباطات هویدا با فرقه ی ضاله ی بهائیت به ذکر دو سند اکتفا می کنیم:

سند اول: نامه ای مورخ ۱۲/۶/۱۳۴۳ است که به ظاهر یکی از سران جامعه ی بهائیت به نام قاسم اشراقی به مناسبت تصادف هویدا در جاده ی شمال و شکسته شدن پای او  برای فردی به نام فرهنگ مهر معاون هویدا که آن زمان وزیر دارایی بود فرستاده و در آن تأسف خود را از این حادثه ابراز داشته است.
<جناب آقای دکتر فرهنگ مهر معاون محترم وزارت دارایی:

به مناسبت پیشامدی که برای جناب آقای هویدا وزیر محترم دارایی رخ داده خواهشمند است مراتب تأثر تأسف اینجانب و برادرانم و عموم هم مسلکان و بخصوص جناب آقای دکتر ثابت پاسال مدیر محترم تلویزیون ایران که بزگترین خدمتگذارفرقه ی ما هستند ابلاغ فرمائید. احترامات فاقد را تقدیم میدارد

(( قاسم اشراقی )):

سند دوم : گزارش ساواک از جلسه ی بهائیان ناحیه ی ۲ شیراز مورخ ۱۹/۵/۱۳۵۰ میباشد . متن این سند عیناً از گزارش ساواک است که در کتاب ظهور و سقوط پهلوی آورده شده : جلسه ای با شرکت ۱۲ نفر از بهائیان ناحیه ی ۲ شیراز در منزل آقای هوشمند و زیر نظر آقای فرهنگی تشکیل گردید . پس از قرائت مناجات شروع و خاتمه و قرائت صفحاتی از کتاب لوح احمد و ایقان آقایان فرهنگی و  محمد علی هوشمند پیرامون وضع اقتصادی بهائیان در ایران صحبت کردند . فرهنگی اظهارداشت : بهائیان درکشورهای اسلامی پیروزهستند و می توانند امتیازهرچیزی را که می خواهند بگیرند . تمام سرمایه های بانکی ادارات و رواج پول در اجتماع ایران مربوط به بهائیان و کلیمیان می باشد . تمام آسمان خراش های تهران ، شیراز و اصفهان مال بهائیان است ، چرخ اقتصاد این مملکت به دست بهائیان و کلیمیان می چرخد. شخص هویدا بهائی زاده است . عده ای از مأمورین مخفی که در دربار شاهنشاهی می باشند می خواهند هویدا را محکوم کنند ولی او یکی از بهترین خادمین امر الله است و امسال مبلغ ۱۵ هزارتومان به محفل ما کمک نموده است.آقایان بهائیان نگذارید کمر مسلمانان راست شود. دراین جلسه نامبردگان زیرشرکت داشتند: فرهادروحانی ، دانیا روحانی ، ثناءالله زارعیان ،قاسم کریمیان ، هدایت و مسیح الله ناصرو ضیاءالله هوشمند، فرهنگی ، قدرت الله کمالی،محمدعلی هوشمند.((گزارش به ساواک۱۹/۵/۱۳۵۰))انتصاب هویدا به صدارت نه تنها اعتراض عامه ی مردم ، بلکه حتی اعتراض خواص رژیم پهلوی را نیز بر انگیخت به طوری که سناتور جهانشاه صمصام در پایان جلسه ی روز ۱۷/۱۱/۱۳۴۳ مجلس سنا به سناتورمسعودی با حضور یکی از خبر نگاران جراید اظهار داشته : (( حیف است به این مملکت و این ملت کسی چون هویدا که بهائی است حکومت کند .)) سناتور صمصام همچنین افزوده : (( من به امر اعلی حضرت همایون شاهنشاه به این دولت رأی موافق دادم ولی این شخص (منظورش آقای هویدا بود ) لیاقت چنین کاری را ندارد .   (( گزارش به ساواک ۱۸/۱۱/۱۳۴۳ ))

 وعاظ السلاطین و هویدا :

با اوج گیری اعتراضات مردم علیه انتصاب هویدا به نخست وزیری ،ساواک با همکاری آخوندهای درباری طرحی را ارائه داده هدف این طرح خنثی ساختن تأثیرات منفی انتصاب هویدا و ارائه ی یک چهره ( مسلمان ) از او بود. شرح این داستان که گزیده ای از گزارش دفتر روا بط عمومی ساواک استان تهران است خواندنی است. (( پس از ترور نخست وزیر سابق و انتصاب جناب آقای هویدا به نخست وزیری اعتراض از گوشه و کنار شنیده می شود. به ویژه اینکه همه می دانند او بهائی است و سه نفر از کابینه ی او نیز بهائی هستند و پیشرفت بهائیان که عمال اصلی صهیونیست در ایران می باشند. …  وعاظ درباره ی هم ضمن تأئید مراتب بالا می گویند از آنجایی که مرحوم حسین عین الملک پدر آقای هویدا در مأموریتهای وزارت خارجه به کشور اسرائیل عزیمت و در شهر عکا با عده ای بهائی برای زیارت قبر شوقی افندی به بهائی گری معروف بوده و آقای هویدا نیز خواه نا خواه چوب اعمال پدر خویش را می خورند و ممکن است امنیت حاضره کشور به اختلال افتد. آ‌نها اضافه می کنند برای اینکه شایعه پردازی مخالفین درباره ی شخص نخست وزیر و اتهام بهائی گری و اینکه طبق عقیده و دستور بهائی ها قرآن را در قبر منصور گذارده و روی آن خاک ریخته قرآن را حبس نموده اند،اثری در بین توده ی عوام باقی نگذارد ، دولت باید اعمال زیر را به تدریج و نه یکباره انجام دهد.    الف) تقویت برنامه های مذهبی رادیو ایران در انجام اوامر و اراده شاهنشاه که پیشوای شیعیان جهان می باشند.   ب) دستور به وزارت آموزش و پرورش که ظهر های پنج شنبه دانش آموزان کلاس اول ، دوم، سوم ابتدایی رابعد از تعطیلی به نزدیکترین مسجد برده و در صف نماز حضور یابند و در خاتمه برای تقویت شیعیان جهان و شاهنشاه که پیشوای آنان می باشند دعا کنند. این عمل به قدری بر روحیه ی بچه ها و مردم تأثیر دارد که حدّ ندارد. ج) از طلاب علوم دینی و در واقع وابستگان آخوندهای درباری ، برای تدریس در دبستان و دبیرستان ها استفاده شود.

د) آب و برق مساجد مجانی شود و در مساجد برای وضو شیر نصب شود.   ه) شهر های مذهبی با بودجه ی اوقاف نظافت شود  و) هیچ معامله ای با اسرائیل انجام نشود چون مردم بهائیان را عوامل اسرائیل در ایران معرفی کرده اند .     ز) تلویزیون از ثابت پاسال گرفته و  ملی شود و بهائیان از آن اخراج شوند .  ح) در رادیو ایران بر خلاف اصول مذهبی برنامه ای اجرا نشود.   ( ادامه در شماره  بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *